Dag 5: LOS ANGELES - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 5: LOS ANGELES - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 5: LOS ANGELES

Door: Jan-Willem

Blijf op de hoogte en volg Lars

12 Juli 2009 | Verenigde Staten, Los Angeles

We zijn vrij laat wakker en het is al over elven als we de auto pakken richting Rodeo Drive. Als we door de lobby naar de garage willen lopen om de auto op te halen, worden we vriendelijk verzocht om stil te zijn. Ook zijn de vloeren helemaal ingepakt: Er worden namelijk opnamen gemaakt voor een film! Voor welke film deze opnamen gemaakt zijn, zijn we nog niet achter, maar hopelijk komen we daar morgenochtend achter. Film van de opnamen zien we niet, behalve wat apparatuur en spullen die verspreid door lobby liggen.

Rodeo Drive is een extreem dure winkelstraat, gelegen in Beverly Hills, vind je winkels van alle grote merken als Gucci, Armani, Chanel, Ralph Lauren..... ga zo maar door. Vandaag is het zondag en dat is goed te merken, want de straat is zo goed als uitgestorven. Opzich wel lekker, maar het had wel leuk geweest als er iets meer volk was geweest.... je moet toch wat te klagen hebben! We lopen wat rond en maken wat foto's, waarna we de auto pakken om richting Santa Monica te rijden.

Santa Monica is een van de voorsteden van Los Angeles. Deze stad met net geen 100.000 inwoners bevindt zich ten westen van Los Angeles en ligt aan de Pacific Ocean, oftewel de Stille Oceaan. Dat de stad aan zee ligt is goed te merken als je richting het strand loopt: een koele bries komt je tegemoet en is heerlijk vergeleken met de soms verzengende hitte die in Los Angeles zelf heerst.

We lopen wat door de straten van Santa Monica, dat erg toeristisch is. Na wat voer naar binnen gewerkt te hebben, lopen we langs het strand naar de pier van Santa Monica. Op deze pier heeft men een draaimolen, reuzenrad en zelfs een achtbaan gebouwd! Op de pier zelf is het een drukte van de enorme toeristenmassa die op de pier afkomt en staan verschillende artiesten muziek te maken of te dansen. We lopen door naar het einde van de pier waar we een gaaf uitzicht hebben op de kust van L.A.

We rijden terug naar het hotel waar we online op zoek gaan naar ideeen voor het avondeten. Uiteindelijk gaan we downtown Los Angeles in om op zoek te gaan naar een hapsnap. Dit blijkt echter een behoorlijke opgaven, gezien er niet veel anders is dan een Subway, MacDonald's en wat mexicaanse paupertentjes. We beginnen op 2nd street en gaan vervolgens steeds verder downtown in, langs 3rd, 4th street... en verder. Vreemd is om te zien dat hoe verder we lopen, des de slechter de omgeving wordt, zowel qua uiterlijk als het volk dat er rond loopt. Rond 6th street zien we alleen nog maar zwervers, wietrokende negers en ander latino tuig op de grond zitten en tegen de gebouwen hangen... niet echt een uitnodigend uitzicht. Best bizar om te zien, zeker als je nog geen drie straten verwijderd bent van de wolkkrabbers die de skyline van Los Angeles domineren! Zo snel kan een buurt dus veranderen hier.

We keren om en besluiten toch maar naar de MacDonald's te gaan... helaas het is zondag en daarom al vroeg gesloten. De Subway is nog wel open en daar eten we een broodje, waarna we terugkeren naar het hotel, waarna we nog even TV kijken en daarna gaan slapen.

Na drie dagen verlaten we morgenochtend Los Angeles om richting San Fransisco te rijden. We verlaten de stad met een dubbel gevoel. Los Angeles is een stad met twee gezichten: Aan de ene kant een stad met mooie wijken, waar flink met hun rijkdom pronken. Dikke auto's, behangen met sierraden. Aan de andere kant zijn er de wijken met veel zwervers en slachtoffers van de crisis en woonwijken waar huizen tralies voor de ramen hebben. Ook zijn we blij dat we de files van Los Angeles, die zelfs op zondag in overvloed aanwezig zijn, achter ons kunnen laten.