Dag 17: GRAND CANYON - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 17: GRAND CANYON - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 17: GRAND CANYON

Door: Jan-Willem

Blijf op de hoogte en volg Lars

24 Juli 2009 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Gisteravond hebben we besloten om een helikoptervlucht te gaan maken over de Grand Canyon. We zijn echter niet zeker of er nog vluchten beschikbaar zijn en daarom rijden we rond een uur of tien richting Grand Canyon Airport, waar een aantal van bedrijven gevestigd zijn die helikoptertours over de Grand Canyon organiseren. Uit een folder van het motel hadden we Papillon gevonden en daarom rijden we als eerste daarheen.

De medewerker weet ons te vertellen dat alleen nog een vlucht voor vier uur 's middags beschikbaar is en die reserveren we dan ook. We moeten uiterlijk half vier aanwezig zijn, waardoor we nog zo'n vier uur hebben om de Grand Canyon te voet te bezichtigen.

Het is vrij druk in het park en we moet flink zoeken naar een plek om ons scheurijzer weg te zetten. Vervolgens is het dan nog zo'n 800 meter lopen naar de Canyon, waarna we een fantastisch uitzicht over de Grand Canyon hebben. Wat opvalt is dat de Canyon uit meerdere lagen bestaat, wat heel mooi is om te zien. Je kunt prima langs de Grand Canyon lopen over een grote afstand. Wij lopen een in totaal zo'n anderhalve kilometer langs de Canyon en kijken menigmaal over de rand heen. Op sommige stukken kan dit vrij goed zonder enig risico te lopen.

We lopen terug naar de auto, want rond half vier moeten we weer op het vliegveld zijn. Daar aangekomen vertelt een medewerker dat de tour die we gereserveerd hebben niet doorgaat vanwege het slechte weer. Het bedrijf biedt twee verschillende tours aan over de Canyon, vanaf Grand Canyon Airport: De North Canyon Tour, die zo'n half uur duurt en de Imperial Tour die iets meer dan een uur in beslag neemt. We hadden voor de laatste gekozen, maar gezien het slechte weer wordt vandaag alleen de kortere North Canyon Tour gevlogen. We kiezen dan ook voor deze vlucht in plaats van de langere op een latere datum, want ook voor de volgende dagen wordt slecht voorspelt.

Rond vier uur is het dan zover:

Voor ons vliegfanaten is het een dubbelgrote vreugde, want we maken vandaag voor het eerst een helikoptervlucht en dan ook nog eens over de Grand Canyon! Met twee anderen worden we in de heli gezet, waar iedereen zijn eigen plaats krijgt toegewezen, hetgeen afhangt van je gewicht. Wat opvalt als we naar de helikopter lopen is hoeveel kabaal zo'n ding maakt en dan vooral de motor zelf (straalmotor) in plaats van de rotorbladen.

Het duurt ongeveer tien minuten voordat we over de Canyon vliegen, maar eenmaal aangekomen pleurt je waffel werkelijk open van verbazing (om het maar even plat te zeggen)! Pas nu zie je hoe groot en hoe mooi en hoe diep de Grand Canyon is. We vliegen ongeveer een kwartier over de Canyon en komen over verschillende delen. De vlucht kost ons uiteindelijk zo'n 149 dollar per persoon, maar met de gunstige dollarkoers komt dat rond de 110 euro uit. De vlucht heeft zeker een grote indruk op ons gemaakt! Mocht je de Grand Canyon bezoeken, doe jezelf dan een plezier en maak zo'n vlucht, want het is echt een geweldige ervaring! Gedurende de vlucht hebben we een aantal filmpjes gemaakt en uiteraard veel foto's. Deze zullen de komende dagen online worden gezet.

Na iets meer dan een half uur landen we weer en rijden we terug naar Williams. We gaan op zoek naar een motel in Williams, waar we vanacht ook sliepen. Omdat het al laat is, hebben we geen tijd meer om verder door te rijden in de richting van Los Angeles. Twee motels zitten vol, maar bij de derde hebben we beet: het EconoLodge, de buurman van de Travelodge waar we afgelopen nacht verbleven. Ook in Williams blijkt men de beschikking te hebben over een MacDonald's (alweer ja!), waar wederom een vette burger naar binnen werken.