Dag 14: LAS VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 14: LAS VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 14: LAS VEGAS

Blijf op de hoogte en volg Lars

21 Juli 2009 | Verenigde Staten, Las Vegas

Onze laatste dag in Vegas is uitgeroepen tot uitslaapdag. We komen pas rond half 10 uit ons bed en doen rustig aan. Jan-Willem werkt nog even de site bij, waarna we rond het middaguur een broodje halen bij de Subway aan de overkant. Er staan nog drie dingen die wel op het programma stonden, maar die we nog niet bezocht hebben: de Hoover Dam, de Freemont Street Experience en de Stratosphere Tower.

Na het middageten verlaten we Las Vegas voor een bezoek aan de Hoover Dam. Deze gigantische dam is aan het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd en ligt op zo'n 50 kilometer vanaf de Strip. Ook ligt op deze dam de grens tussen de staten Nevada en Arizona.

Zo'n anderhalve mijl voordat we bij de dam aankomen begint de weg al verstopt te raken. Sinds de aanslagen van 11 september worden voertuigen die over de dam rijden gecontroleerd op van alles en nog wat. Uiteindelijk blijkt het wel mee te vallen met de controles en pakken ze alleen bepaalde voertugien eruit. Wij rijden in ieder geval niet over de dam, maar zetten de auto neer in een parkeergarage vlakbij de dam en lopen er naartoe.

Het leuk en indrukwekkend om even over de dam te lopen en ene blik naar beneden te werpen, maar veel meer is er rondom de dam niet te doen. Althans, niet als je niet deelneemt aan de Hoover Dam tour voor dertig dollar per persoon, die je onder andere door een aantal tentoonstellingen leidt. Helemaal afdalen door de dam kan in ieder geval niet meer uit veiligheidsoverwegingen na 11 september. Het blijft uiteindelijk bij een kort bezoek aan de dam, waarna we terug rijden naar ons hotel.

Als het tegen de avond loopt, rijden we naar de Freemont Street Experience (FSE). De FSE is een gepimpte versie van het vroegere Freemont Street. Deze straat was voordat de strip werd gebouwd (midden jaren negentig) het gok- en vertiercentrum van Las Vegas. Veel oudere fillms die in Vegas zijn opgenomen laten deze straat dan ook zien in plaats van de strip. Men heeft van de openbare weg een voetgangersgedeelte gemaakt, waar men een aantal stands heeft neergezet. Ook heeft men de straat overdekt met een groot 'scherm' dat in de vorm van een tunnel over de hele straat loopt.

Op de FSE zien we een aantal bekende 'retro' casino, die we herkennen uit films als Diamonds Are Forever (James Bond). Na een tijdje te hebben rondgelopen gaat uiteindelijk de verlichting aan en dan geeft een leuk effect. Als je echter de casino's binnenloopt lijkt helaas de tijd te hebben stil gestaan. De casino's ademen nog steeds de sfeer uit van de jaren zeventig en ook het personeel en klanten blijken nog uit die tijd te stammen. Ook is een normaal restaurantje moeilijk te vinden en als je er dan eenmaal een vindt, blijkt dan deze van maandag tot en met woensdag gesloten zijn. Voor onze jongere generatie nodigt de sfeer in de casino's in ieder geval niet uit voor een lang bezoek. Voordat de FSE en de overkoepeling uiteindelijk actief worden, besluiten we alweer terug te keren naar de strip.

Op de strip eten we uiteindelijk nog een burger bij de Mac, waarna we nog een keer kijken naar de geweldige fonteinshow (deze blijft elke keer weer indruk maken)bij het Bellagio hotel. We hebben echter geen energie meer om helemaal naar de Statosphere Tower te lopen, want deze ligt helemaal aan de andere kant van de strip, wat zo'n vier kilometer lopen is. Bovendien loopt het ook al tegen tienen, waardoor we teruggaan naar ons hotel.