Dag 10: SAN FRANSISCO - YOSEMITE PARK - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 10: SAN FRANSISCO - YOSEMITE PARK - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 10: SAN FRANSISCO - YOSEMITE PARK

Door: Jan-Willem

Blijf op de hoogte en volg Lars

17 Juli 2009 | Verenigde Staten, Mammoth Lakes

We staan vroeg op en rond 9 vertrekken we vanuit San Francisco richting een van de hoogtepunten van de roadtrip: het Yosemite Park. Dit park ligt op ruim drieenhalf uur rijden van San Francisco en het zijn grote stukken eenbaanswegen die we afleggen, waarbij we af en toe ook over kleine zigzagwegen in de bergen rijden. Waar heb in San Francisco de afgelopen dagen nog erg fris was (de 20 graden werd vaak amper gehaald), was 25 kilometer van het park af al zo'n 38 graden en we werden letterlijk weggebrand bij het meer waar we een korte stop maakten.

Eenmaal bij het Yosemite kopen we voor 80 dollar een 'National Parks and Federal Recreational Lands pass', waarmee je tot en met eind juli volgend jaar door alle nationale parken en bossen kunt scheuren. Handig als je bedenkt dat we deze reis meerdere van deze parken aandoen (Zion, Bryce en Grand Canyon).

Het eerste gedeelte van het park (en zo'n 20 kilometers ervoor) bestaat vrijwel alleen maar uit kronkelige wegen die je door dichte bossen leiden. We rijden door naar het zuidelijke gedeelte van het park, waar zich onder andere het Yosemite Village bevindt. Hier bevinden zich een aantal lodges en restaurants. Maar bij de ingang was al duidelijk dat alle lodges in het Yosemite Park zelf al vol zaten en ook in het Yosemite Village is het ongelooflijk druk. Voor hier kun je goed merken dat we in het hoogseizoen zitten, maar gelukkig merk je daar in het park zelf minder van. We kunnen uiteindelijk wel een plek vinden voor de auto en eten bij een tentje een burger met friet. De weg naar Yosemite Village mag je absoluut niet missen want hier vind je namelijk een aantal fantastische stukken van het park, waaronder de kliffen genaamd 'Half Dome' en 'El Capitan'. We zijn zeer onder de indruk en rijden verder via de Tioga Pass naar de oostelijke uitgang.

De Tioga Pass is nog een zo'n 80 a 90 kilometer met kronkelweggetjes waar je hooguit 60 kilometer per uur haalt. Je ziet echter zo veel verschillende soorten landschappen, die stuk voor stuk een geweldig indruk achterlaten, waardoor je om de 5 a 10 minuten uitstapt om een paar shots te pakken en even te genieten van het uitzicht. Uiteindelijk hebben wij dan nog zo'n 3 uur over deze weg gedaan en dan waren we zeker nog een van de snellere van de vele mensen die door het park rijden.

Het Yosemite Park is echt een geweldige ervaring die je zeker niet magen missen als je in de buurt bent! De foto's (die zullen we de komende dagen erop zetten) geven een redelijke indruk, maar heel eerlijk geven ze niet het totaal plaatje weer van de grootsheid en indruk die je krijgt als je er daadwerkelijk staat (Kijk voor een indruk op deze site). Helaas hadden wij maar een dag om erdoor te rijden en eventueel een extra dag, maar als je wil kun je hier meerdere dagen, zoniet (als je echt een natuurfreak bent) meerdere weken kunnen rondlopen/kanoën/rijden, want het park is 80 kilometer lang en 50 kilometer breed, wat het ruim twee keer zo groot maakt als de provincie Utrecht!