Dag 9: SAN FRANSISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 9: SAN FRANSISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 9: SAN FRANSISCO

Door: Jan-Willem

Blijf op de hoogte en volg Lars

16 Juli 2009 | Verenigde Staten, San Francisco

Onze laatste dag in San Francisco besteden we aan een van de bekendste en meest toeristische attracties van de stad: Alcatraz! Wat heel veel mensen niet weten is dat dit eiland in eerste instantie diende als fort. Dit fort werd rond 1850 gebouwd ter bescherming van de (ingang van de) baai , daar waar nu de Golden Gate Bridge staat. Rond die tijd werd namelijk goud ontdekt in de omgeving van San Francisco en men vreesde daarom voor een inval. Pas vanaf 1933 ging Alcatraz dienen als gevangenis waar alleen de zwaarste criminelen als kidnappers, bankovervallers en vluchtgevaarlijke gangsters werden opgesloten. In 1962 sloot het de deuren, vanwege de vervallen staat van de gevangenis, waardoor het te duur werd voor de overheid om de gevangenis open te houden.

Tot zover de geschiedenisles... we hebben vooraf online gereserveerd voor de Alcatraz tour van 11:00 (niet te vroeg en niet al te laat). We gaan vroeg weg, want het is zo'n 4,5 kilometer lopen vanaf ons hotel. Dat lijkt niet veel, maar San Francisco is op sommige punten behoorlijk steil en berg op gaat dan ook een stuk langzamer. De boot naar Alcatraz vertrekt vanaf pier 33 en dat leidt ons langs Fishermann's Wharf: een zeer toeristisch stuk waar je veel winkeltjes en eettentjes vindt. Niet heel boeiend wat ons betreft en bovendien moeten wij de boot halen. Het is ongeveer 10 minuten met de boot naar Alcatraz, waarna je zelf vrij op het eiland mag rondlopen.

Dat Alcatraz als fort heeft gediend zie je meteen als je op het eiland aankomt. Daar zijn namelijk barakken en andere verdedigingswerken, zoals kanonnen, te zien. Het is een redelijke klim om bij het cellencomplex zelf te komen en binnen volgen we de audiotour die je een toer geeft door het complex, waarbij je alle celblokken, het kantoor van de gevangenisdirecteur en de personeelsvertrekken te zien krijgt. Wat opvalt is dat Alcatraz nog geen eens zo groot is en dan vooral het aantal cellen. Zo zijn er hooguit enkele honderden cellen, maar het moet bepaald geen feest zijn geweest om hier gezeten te hebben. Wel is het allemaal erg interessant om te zien! Uiteindelijk zijn we al snel zo'n 3 uur verder en we besluiten terug te gaan naar het vaste land.

Terug op het vaste land, lopen we via het centrum van San Francisco terug naar ons hotel. Dit is een redelijk stuk om, maar het leidt ons langs een aantal bekende stukken van de stad, zoals de Coit Tower, de Transamerica Pyramid en Chinatown. Het enige 'probleem' is dat Chinatown op een hoger gedeelte van de stad ligt, waardoor we vandaag de steile straten pas echt mochten ervaren..... laten we zeggen dat we dat liever met de auto hadden gedaan.

In de avond eten we een pizzatje bij de Round Table Pizza, waarbij we alledrie een medium sized pizza nemen. Pizza's zijn hier, net als alles in Amerika, nogal groot uitgevallen, waardoor we alledrie nog niet eens de helft van de pizza opkrijgen. We hebben er maar even een foto van gemaakt en ter referentie er een iPod naast gelegd. En dan te bedenken dat er ook nog large en extra large pizza's te krijgen waren! De pizza's nemen we mee in dozen, maar meteen nadat we naar buiten zijn gelopen maken we toch maar twee zwervers blij met de pizza's. Vandaag tenminste nog eens een goede daad verricht!

San Francisco is een leuke stad om een paar dagen in door te brengen, maar veel langer dan drie dagen moet je er eigenlijk niet blijven. We hebben een paar kleine dingen als Alamo Square laten liggen, en helaas zijn we niet de Golden Gate Bridge overgelopen, vanwege het slechte zicht rond de brug. Mocht je ooit zelf besluiten om naar San Francisco te komen, wees je er dan van bewust dat vrijwel al het vertier ten noorden van Bush Street te vinden is. Ten zuiden van deze straat en ten oosten van Van Ness avenue heb je eigenlijk niets te zoeken en is het eigenlijk maar een gure bende. Voor ons was het dan ook een behoorlijk eind lopen voordat we in het echte centrum van San Francisco zaten, maar dat is dan ook wel de moeite waard!