De eerste vlucht! - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu De eerste vlucht! - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

De eerste vlucht!

Door: Lars v.d. Broek

Blijf op de hoogte en volg Lars

21 December 2012 | Verenigde Staten, Gilbert

Er is veel gebeurd en er gaat nog veel gebeuren de komende tijd dus ik zal proberen alles zo goed mogelijk in chronologische volgorde te vertellen.

We waren dus net klaar met alle briefings en moesten wachten tot wij een instructeur voor de Piper Archer III kregen. In de tussentijd hebben we een auto aangeschaft om ons toch een beetje mobiel te kunnen houden. Dit is een Dodge Durango geworden. Voor degene die niet goed kunnen googlen hier ene korte omschrijving: SUV met grote dikke banden, het is een automaat natuurlijk met een V8. Hij slurpt wel meer dat we in NL gewend zijn maar hier koste de benzine dan ook maar 0,60 euro per liter :D.
Nu we een auto hadden konden we wat meer dingen doen, zo zijn we op zoek gegaan naar een degelijke zonnebril. We vliegen hier altijd met mooi zonnig weer dus een knappe zonnebril is eigenlijk wel een must. Het mooie is wel zodra iemand je in pak ziet lopen of je verteld dat je piloot in opleiding bent dan zijn ze allemaal ineens heel aardig en doen ze alles voor je. Zo hebben wij (Roel, Niels en ik) 2 zonnebrillen besteld bij een winkel van een mevr. Deze zonnebrillen zijn handgemaakt en worden meestal ook uitgegeven aan soldaten van het Amerikaanse leger en luchtmacht. Maar omdat we piloot zijn kregen we ook nog eens wat extra korting!! KACHING :D
Paar dagen later hadden we instructeurs toegewezen gekregen dus nu was het wachten op het ingeroosterd worden. "Helaas" waren de Piper archers nogal druk bezet door NLS maar ook KLS waardoor de leidinggevende voorstelde om ons te laten beginnen op de modernere Diamond 40 (DA40) Het grote verschil tussen deze twee is dat de Diamond is voornamlijk van Carbon composiet gemaakt en heeft Digitale schermen met instrumenten ipv de analoge schermen. Kortom mooi dus! Helaas moesten we wel nog even wachten op de goedkeuring van de Nederlandse authoriteit waardoor we iets vertraging hebben opgelopen.
Hopelijk kunnen we dit in het nieuwe jaar snel inhalen aangezien de Diamonds bijna niet gebruikt worden hedendaags.
We moesten nog een keer naar school in die week voor een aparte Safety briefing. Iemand had schijnbaar een coyote (soort kleine wolf) aangevlogen en gezien de laatste ongelukken wilden ze ons informeren over de veiligheid en hoe deze te garanderen. Beetje saai maar goed, hoort er ook bij.
Intussen kregen we te horen dat we de 24e en 25e vrij waren en aangezien we nu een auto tot ons beschikking hebben was het tijd om een Roadtrip te plannen! We gaan naar Vegas! Voor de oplettende mensen, ja ik ben dr al een keer geweest...maar heb nog lang niet alles gezien! Dus dat gaan we die dagen doen en wordt vast enorm leuk zeker gezien de amerikanen helemaal Christmas gek zijn haha...

Na al het wachten en plannen van roadtrips waren we het zat om thuis te zitten of aan het zwembad te liggen en gingen we dr op uit om een ritje te maken. We gingen naar Camelback mountain! Dit is een berg gelegen ongeveer in Scottsdale (gedeelte van Phoenix) en hebben we een trail gelopen helemaal de berg op (zie foto's FB) Sommige stukken waren wel goed te doen maar er zaten ook een aantal goede klimstukken in. En dan zijn er van die rare amerikanen die je voorbij komen rennen om zo snel mogelijk de berg op te komen... het zal je hobby maar zijn ;)
De volgende dagen kregen we te horen dat de goedkeuring binnen was en dat we snel zullen vliegen. Niels, Rick en Marissa mochten Donderdag (20e) hun eerste vlucht maken en ik mocht samen met Roel op de 21e dec (Doomsdag etc) vliegen. We kregen wel eerste nog een halve dag een briefing over het toestel over de werking etc want wij hadden natuurlijk alles van de Piper al zitten leren en stampen. Helaas was dat allemaal voor niks maar ja kan gebeuren ;).
De eerste dag hebben Roel en ik gekeken hoe de andere de lucht in kwamen en de volgende dag waren wij eindelijk aan de beurt.
Het begon met om 5 uur op staan. Dan om 6 uur richting school waar we om 6:30 ongeveer incheckte en ons vliegtuignummer (N4174B) kregen toegewezen. We begonnen met het weer bekijken (druklevels etc) en daarna de gewichtsbepaling (Mass and Balance) berekenen. Daarna met de instructeur de walkaround doen en checken of alles nog heel was en functioneerde. Tijd om de motor te starten en weg taxien. Het taxien was nog vrij lastig want de Diamond heeft geen bestuurbaar neuswiel dus je moest met je Rudder sturen en met de differentieel remmen. Vrij lastig dus! En toen konden we opstijgen! Zo mooi als die grote runway voor je staat en dat de throttle vooruit gaat en je zo van de grond af gaat! Alles kon je goed vanuit de lucht zien en alle punten die je moest melden etc. Onbeschrijfelijk eigenlijk.. je zult het zelf mee moeten maken :p!!!
De landing was helemaal top trouwens, throttle naar idle en een beetje naar de runway glijden zo cool!

Maar goed dat was het wel weer voor nu. Ik denk dat ik na Vegas misschien nog iets post en voor Foto's moet je op FB zijn. De ruimte is hier maar beperkt. Morgen btw Zonnebril passen yay!

Groetjes,

Lars

• 26 December 2012 - 10:10

Emmely Brokx:

Hè neef,

Wat een leuk verslag heb je geschreven volgens mij heb je het super goed naar je zin wat ik helemaal snap!! Ik wens je nog heel veel plezier en succes!

Groetjes Emmely

• 26 December 2012 - 16:17

Monique:

Hoi nneefje wat een goed verslag, van harte met je verjaardag maak er vat moois van.

liefs Monique van Beers