First Solo - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu First Solo - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

First Solo

Door: Lars v.d. Broek

Blijf op de hoogte en volg Lars

05 Februari 2013 | Verenigde Staten, Gilbert

Eindelijk weer eens iets noemenswaardig gebeurd! Ik ben namelijk Solo gegaan maar eerst zijn er nog een aantal dingen daarvoor gebeurd.
Onze Dodge Durango was stuk en het was niet rendabel om hem te repareren dus hebben we hem te koop gezet en was redelijk snel alweer verkocht! Nu moesten we op zoek naar een nieuwe auto. Dit keer wilde we een normale sedan omdat een SUV toch redelijk prijzig bleek te zijn. Dus wij op zoek maar nergens echt iets degelijks te vinden hebben we toch afgesproken met een gast om naar zn Lexus te kijken. Wij een auto huren en op naar die jongen! De foto's van die auto zagen er wel goed uit, kwamen we daar aan leek het wel een wrak. De verf was deels vervaagd, de geblindeerde ramen bladderde af en onderdelen zat los. Wij dus snel een klein testritje maken en hij blijkt toch aardig te rijden. Toen ging Niels even onder de motorkap kijken en had hij al meteen een deel van de grille in zn handen hahaha. Goed, dit werd het dus niet want hij was ook nog eens veelste duur! Ik had nog een Kia Rio gezien bij een Dealer die weinig mijlen en vrij jong was dus op naar die Dealer! Komen we daar aan, lijkt het net Lil Mexico ofzo maar goed... geen vooroordelen hebben en gewoon gaan kijken. De auto zag er op zich redelijk uit maar bleek wel veelste klein te zijn. Dus dat hield al op... gelukkig waren er meerdere dealers in de buurt dus gingen we daar rond kijken. Na een aantal dealers af te zijn gegaan kwamen we bij een dealer die wel een mooie Pontiac had staan. Dus wij mochten meteen een rondje rijden en alles deed het best goed in die auto. En hij bleek ook niet heel duur te zijn. Wij een beetje onderhandelen en konden hem voor een mooi prijsje meekrijgen. We wilde hem alleen wel eerst door "onze" mechanic laten nakijken en als hij goed bevonden werd dan namen we hem mee. Het duurde allemaal iets langer dan geplant (bijna 2 uur) maar we hadden het laten nakijken en was goed bevonden dus we hadden een nieuwe auto! Deze Pontiac Bonneville uit 1995 heeft een mooie V6 motor met automatische Transmissie en had zon 107.00 mijl gereden. Verder was deze auto lekker ruim en rijdt als een zonnetje. We zijn dus weer mobiel!
Ondertussen ging al het vliegen natuurlijk wel gewoon door. Naja voor zo ver het weer dat toe liet. Er kwam namelijk pas een koud front langs wat lage bewolking en weinig zicht en vooral regen met zich mee bracht! Dat was dus weinig kans op Solo die dagen. Ik werd dus gecanceled voor te weinig zicht en lage bewolking, te natte runway en omdat er teveel wind stond... Het zou de volgende dagen wel iets beter worden.. De wind bleef nog steeds redelijk hard blazen dus het ging weer niet door, en toen was er eindelijk een dag dat de wind zelfs helemaal kalm was! Dus ik samen met Roel, die ook nog solo moest, naar school en alles voorbereiden. Roel stond als eerst ingeroosterd dus gingen we een aantal circuitjes vliegen zodat hij er even gewend aan kon raken en daarna mocht hij het solo proberen. Wij en Roberto (mijn vlieginstructeur) stapte uit het vliegtuig en Roel vertrok de lucht in. Na een aantal landingen kwam roel terug en was het eindelijk mijn beurt! Lopen we rond het vliegtuig zit de cowling (soort motorkap) niet helemaal vast en zit 1 schroefje zelfs helemaal los! Helaas moest het vliegtuig "Gesquawked" (naar maintenance gestuurd worden) worden en moest ik een ander toestel toegewezen krijgen. Roberto snelde naar binnen om dat allemaal te regelen maar de tijd tikte ondertussen door. Het was al zo rond 5 uur oid en Roberto kwam weer naar beneden met het nieuws dat we vandaag niet meer gingen vliegen omdat er niet genoeg daglicht meer zou zijn :( Bovendien hing de zon hinderlijk laag boven de baan. Dat was dus cancelation nummer 7 ofzo!! En Roberto zou de volgende 5 dagen vakantie hebben! Gelukkig bood Roberto aan om morgen speciaal voor mij naar school te komen om toch mijn solo te kunnen uitvoeren. Die ochtend begon niet zo heel leuk, ik keek namelijk op het weer en ja hoor... 15kt crosswind! Das bijna 3 keer zoveel als ik mag hebben! Ik dus met tegenzin toch maar naar school want er moet een cancelation formulier ingevuld worden. Ik voor de zekerheid toch maar even het nieuwste weer opzoeken vlak voordat ik mijn briefing zou hebben en opeens was het maar 4kt crosswind!!! Dus het ging plotseling toch door! Snel Niels en Roel een berichtje gestuurd dat het misschien toch eindelijk ging gebeuren en dat ze naar school moesten komen (Rick was er al want die moest zelf een vlucht doen en Marissa volgens mij ook) Nou ik dus met Roberto eerst een paar oefen circuitjes doen en het ging als maar beter. De laatste landingen waren super zacht en recht op de baan dat ik er wel zin in had om alleen dit te gaan doen! Dus wij naar de Ramp taxiien en even het papierwerk in orde brengen. Toen mocht ik gaan!!:

Filmpje Solo:
http://youtu.be/natvfSKx_Z8

Ik zat in een Diamond 40 met het callsign N4191M (de N spreken ze hier niet uit) En soms is het afgekort naar 91M. Maar goed ik lekker naar het begin van de baan taxiien en alle checks af gaan en alles dubbel checken want nu controleert niemand mij haha. Klaar en toestemming gevraagd om te mogen opstijgen. Ready for departure!! Cleared for take-off Diamondstar 91M VROEEEEEEM daar ging ie dan hoor, vol gas en het ging nu stukken sneller dan met instructeur erbij. Ik zat in no time op 60kt en kon roteren om de lucht in te gaan. Ik mocht op de grote baan blijven maar moest wel een rechts om circuitje vliegen. Terwijl ik normaal alles oefen op de kleinere baan met een linksom circuit... even wennen dus maja ik was alleen dus dat was al top! Bijna weer bij de baan en draai mijn laatste bocht en BOEM op glideslope (de juiste hoek om naar de baan te dalen) Helemaal top dus! dus ik lekker naar beneden vliegen en flare een beetje boven de baan maar solo flaren is toch iets anders dan met instructeur.. Dus ik bleef wel erg lang in de lucht hangen voordat ik de runway raakte. Ik stuiterde 1 keer en dacht... mooi scheelt weer taxiien GO AROUND! Dan mag ik meteen het gas erop doen en meteen weer een rondje vliegen. Dit rondje was wederom fijn en lande deze wel met lichte stuiter. Hierna nog een landing gedaan en vond ik het wel weer genoeg. Begon ook alweer laat te worden enzo hahaha. Maar dat was echt mooi om te doen!
Iedereen kwam, nadat de motor etc uitgezet had, naar het vliegtuig gelopen en konden de ceremoniële gebeurtenissen beginnen. Het begon met het afknippen van mn stropdas door mijn instructeur. Daarna werd ik door Niels naar binnen gedragen omdat ik de grond niet mag raken. Daar even logboek en dergelijken ingevuld en toen naar onze auto gebracht. Wederom op de rug van Niels. Toen reed Rick ons naar het zwembad want dat is de eerste grond die ik mag raken. Niels en Roel wilde me eerst samen erin gooien maar al snel moest Rick meehelpen omdat het anders toch wel te zwaar zou worden (hahaha) Helaas was de zwembadverwarming kapot dus was het water iets kouder dan normaal maar dat mocht de pret niet drukken. Snel naar huis ff douchen en toen kwam het laatste item... het afscheren van mn haren! We hadden al een tondeuse aangeschaft en toen kon het haar gemillimeterd worden (zie foto's Facebook) Het einde van een mooie dag!

De volgende dag was het Superbowl Sunday. De amerikanen zijn helemaal gek hiervan en maken er een feestelijk avond van. Ik, en de rest eigenlijk ook niet, snappen niks van American Football. Maar goed wij naar zo'n tent heen waar ze schermen hebben hangen om het te kijken. Al met al een leuke gebeurtenis en best gezellig maar volgende keer een andere locatie zoeken. Het was er toch vrij koud.

Tot de volgende keer!

  • 05 Februari 2013 - 14:04

    Monique Van Beers:

    Hoi Lars.
    Wat was dat gaaf om te zien leuk.
    Lieve groetjes TANTE Monique

  • 05 Februari 2013 - 17:23

    Lars Van Den Broek:

    Hahah dank je TANTE Monique ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Gilbert

Lars

Actief sinds 13 April 2009
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 17074

Voorgaande reizen:

01 December 2012 - 01 September 2013

Piloting in Phoenix

29 Januari 2010 - 05 Juli 2010

Stage Curacao

08 Juli 2009 - 29 Juli 2009

USA roadtrip 2009

Landen bezocht: