Dag 8: SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Dag 8: SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Dag 8: SAN FRANCISCO

Door: Jan-Willem

Blijf op de hoogte en volg Lars

15 Juli 2009 | Verenigde Staten, San Francisco

De dag begint grijs als we in de auto stappen om richting de Golden Gate Bridge te rijden. Als we door het centrum van San Francisso rijden, merken we dat de hoogteverschillen in de stad echt enorm zijn. Eenmaal bovenaan hebben we een mooi uitzicht over de stad, zeker wanneer we weer naar beneden richting de baai van San Francisco rijden, waar op dat moment dichte mist heerst. Vanaf de stad zien we alleen nog de onderste gedeelten van de pilaren van de brug.

Als we de brug over rijden (zie foto's) kunnen we amper iets van de brug zien en ook vanaf het vista point van de brug zien we vrij weinig. Ook is het enorm koud rondom de brug en een wandeling over de brug laten we voor (wellicht) een later tijdstip. Als we nog maar enkele kilometers ten noorden zijn vanaf de Golden Gate Bridge komt ineens het zonnetje tevoorschijn en zien we de brug in de wolken liggen. Helaas ligt alleen dat gedeelte van de stad in de mist.

Na deze tegenvaller besluiten we snel door te rijden naar de U.S.S. Hornet, een voormalig Amerikaans vliegdekschip dat van 1943 tot en met 1970 diende in de Tweede Wereldoorlog, Koreaanse oorlog en de Vietnam oorlog. Het is gelegen in de haven van Alameda, een stad ten oosten van San Francisco. Het personeel dat op het ship rondleidingen geeft, zijn vrijwilligers, waarvan de meesten op dit type schip dienst hebben gedaan. Met veel enthousiasme worden we opgevangen door een enthousiaste vrouw die vraag waar we vandaan komen. Als we zeggen dat we uit Nederland komen, begint ze vol enthousiasme over Amsterdam, klompen en molens, want de molens zijn volgens haar de reden dat we in Nederland zulk lekker brood hebben! We lopen vervolgens naar het dek, waar de volgende vrijwilliger vraagt of we een tour willen door het bovenste gedeelte van het schip. De tour leidt ons langs verschillende besturingscentra van het schip, waar onder ander het vliegverkeer geregeld werd. Erg interessant om te zien!

Vervolgens lopen we nog even over het dek waar nog een aantal vliegtuigen staan, waarna we naar het verzamelpunt gaan voor de volgende tour die ons door de machinekamer leidt. De gids blijkt echter tot in detail te gaan vertellen hoe alles van de motoren in elkaar steekt, inclusief metertjes, schakelaars, schroefjes, boutjes.... erg saai! Zeker als je weet dat het nog ruim een uur gaat duren. We moeten moeite doen om onze ogen open te houden. Als het dan eidenlijk zo ver is, lopen we nog een rondje door de hangar waar nog een aantal vliegtuigen staan, waarna we het schip verlaten.

We rijden terug richting het hotel over de Bay Bridge. Deze brug wordt in tweeen gesplitst door een klein eiland genaamd 'Treasure Island'. Vanuit Treasure Island heb je een geweldig uitzicht over San Francisco, Alcatraz en de Golden Gate Bridge, welke nog steeds in nevel gehuld is.

Lars heeft voor vanavond een steak restaurant uitgezocht, want na de afgelopen dagen een overvloed aan burgers te hebben gegeten, willen we wel weer eens iets anders eten. Ruth's Chris Steak House blijkt echter een behoorlijk sjieke tent, maar we besluiten toch ervoor te gaan. Niels en Lars nemen een Ribeye steak en Jan-Willem neemt een T-Bone steak. Het personeel is erg vriendelijk en na ongeveer twintig minuten krijgen we alledrie een enorm stuk vlees geserveerd dat ook nog eens geweldig weghapt. In vergelijking met de stukken vlees die je in Nederland op je bord krijgt is dit echt gigantisch! Het dessert slaan we over, wat de ober verbaasd, en de rekening valt ons uiteindelijk nog mee, want voor 150 dollar hebben we toch onze buik rond gegeten!