Instrument vliegen - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu Instrument vliegen - Reisverslag uit Gilbert, Verenigde Staten van Lars Broek - WaarBenJij.nu

Instrument vliegen

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

18 Juli 2013 | Verenigde Staten, Gilbert

Het is alweer ruim een maand geleden sinds mijn laatste verslag en er is weer een hoop gebeurd! Natuurlijk heb ik weer een hoop gevlogen en gaat alles in een lekker tempo door.

Vorige maand heb ik dan ook mijn 40hrs check gehaald en mocht ik eindelijk beginnen aan de leuke solo cross country vluchten! Ik mocht zelf bepalen waar ik allemaal heen wilde, mits het in de toegewezen tijd paste natuurlijk. Ik ben toen een keer naar Wickenburg, Marana, Coolidge en 3x! naar lake Havasu! Lake Havasu is meestal je eerste lange solo cross country vlucht die je op het einde moet doen. De andere velden heb je meestal al wel 1x met je eigen instructeur bezocht maar deze nog niet. En aangezien lake Havasu ook zo'n 2 uur heen vliegen is en weer 2 uur terug maak je wel lekker wat vlieguurtjes. Als je naar Lake Havasu vliegt ga je eerst een stuk over het meer want je mag niet over de stad heen vliegen vanwege het geluid en daarna vlieg je nog een stukje over de colorado river zo richting het veld. Het veld is onbemand en de piloten moeten dus zelf zorgen dat iedereen netjes "ritst" om te mogen landen. Gelukkig is het hier meestal niet zo druk dus kan je makkelijk landen. Eenmaal geland taxi je naar je parkeerplaats waar een man je vliegtuig volgooit en jou met een golfkarretje naar hun gebouw rijdt. In dit gebouw, vol luxe, kan je naar de WC, ff internetten, popcorn eten en wat relaxen. Voordat je weggaat moet je nog even de fuel betalen met de creditcard die je van school meekrijgt en dan krijg je nog een nieuw koud flesje water voor onderweg en wordt je weer terug gebracht. Dit heb ik dus in totaal zo'n 3x gedaan en was helemaal geen straf. De laatste keer moest ik op de terugweg nog een extra landing maken op Wickenburg aangezien dit een eis is om je PPL te halen dus heb ik dat maar braaf netjes gedaan.
Na de Cross country vluchten kwam er een nieuw gedeelte namelijk Diversions (omleiding). Omdat mijn instructeur Roberto erg druk was met instrumenten vliegen kreeg ik een andere instructeur namelijk Chris Stocking! Met Chris ging ik toen voornamelijk de Diversions oefenen. Mocht het weer anders zijn op je bestemming dan dat je gedacht had moet je toch ergens anders gaan landen. Je hebt helaas niet genoeg brandstof om de hele dag zo in de lucht te blijven hangen haha. Ook mechanische of medische redenen kunnen natuurlijk een reden zijn om naar een ander veld te gaan of om zo snel mogelijk te landen. In ieder geval, als je zoiets moet doen dan klopt je hele navigatieplan natuurlijk niet en moet je snel een nieuwe koers met tijd en brandstof bepalen en schatten of dit haalbaar is. Na dit een aantal keer te hebben geoefend met en zonder instructeur mag je je 70hr Check gaan doen. Tijdens deze check ga je dus een diversion doen en wat manoeuvres met wat landingen om te kijken of je een goede piloot bent die solo overal heen kan vliegen. Deze check ook gehaald en dan krijg je je eerste gouden streep!! Deze streep komt overeen met het halen van je Private Pilot License oftwel je eerste brevet waarmee je non profit beetje mag rondvliegen. Erg mooi natuurlijk!
Nu het Visuele gedeelte is afgerond mag ik nu beginnen met het instrumenten gedeelte het zogenaamde Basic IFR. Omdat ze mij snel daardoor wilde hebben kreeg ik een aantal verscheidende instructeurs om me zoveel mogelijk te laten vliegen. Met Chris ben ik naar Sedona gevlogen erg mooi met de rode rotsen en een mooi vliegveldje op een soort tafelberg gebouwd. Erg indrukwekkend en mooi zeker aangezien we daar 2 weken daarvoor nog geweest waren! De volgende vlucht was met Sarah en gingen we instrument dingen doen zoals radialen intercepten en 2 minuut bochtjes (rate 1 turns) draaien. Daarna weer een vluchtje met Chris om een NDB approach op Marana te doen. De dag daarna een vlucht met Casey om een ILS op Casa Grande te doen en daarna een wat langere vlucht met Chris naar Yuma. Yuma is op vergelijkbare afstand als Lake Havasu en dus zo'n 2 uur vliegen (op instrumenten dit keer) Het is een grote militaire basis met veel jets en dergelijke. Het mooie van Yuma is dat als je daar tankt je voor 1$ mag eten! Dat eten bestaat uit een burger oid met drinken en een zakje chips. Top deal dacht ik zo en een mooie afsluiter voor het basic IFR.
Nu moest ik de simulator in om zogenaamd het "nieuwe" vliegtuig de Diamond-40 te leren kennen. Mijn klas is natuurlijk al begonnen op de DA-40 dus hebben wat dat betreft al wel een voorsprong. Wederom vele instructeurs gekregen om me maar zo snel mogelijk te laten gaan maar nu heb ik dan toch een vaste gekregen namelijk Tony. Over de simulators is eigenlijk weinig te vertellen behalve dat het veel visualiseren en rekenen is wat nogal vermoeiend en saai kan zijn. Maar ik ben alweer bijna door alle Sim-missies heen en mag dan weer echt gaan vliegen.
Doordat het nu zomer is hier is de temperatuur ook flink gestegen mede de vochtigheid. Dit resulteert in veel onweersbuien en dat voornamelijk s'avonds.

Ik denk dat dit wel weer genoeg is voor deze keer.

Lars

PS.

Mocht iemand iets willen opsturen (frikandellen bijv) dan kan dat naar:
Apt 2034
4101 E Baseline Rd
85234 Gilbert, AZ
United States

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Gilbert

Lars

Actief sinds 13 April 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 17081

Voorgaande reizen:

01 December 2012 - 01 September 2013

Piloting in Phoenix

29 Januari 2010 - 05 Juli 2010

Stage Curacao

08 Juli 2009 - 29 Juli 2009

USA roadtrip 2009

Landen bezocht: